info
Bedankt voor uw bezoek aan mijn website! Kom gerust nog een keer terug.

Het idee

Zoals de naam van de modelspoorbaan al aangeeft is mijn eerste ontwerp is volledig opgebouwd rondom de imposante Bietschtal brug. Deze prachtige brug in Oostenrijk krijgt bij mij een prominent plekje op de baan in een Zuid-Duitse (Schwarzwald) omgeving. Tja, dat kan je als bouwer van je eigen baan gemakkelijk doen. Verder moet de baan voldoen aan de volgende punten:

Uitgangspositie is een modelspoorbaan met een groot station, veel mooie tunnels en bergen, en natuurlijk de Bietschtal brug.

De kamer

Nadat onze oudste dochter Nicole een eigen woon stekkie gevonden had, werd een grootscheepse schoonmaak van de 1e verdieping van ons huis uitgevoerd. Hierbij heeft Danielle haar intrek genomen in Nicole's slaapkamer en kwam Danielle's slaapkamer voor mij beschikbaar. De kamer meet 3.25 x 2.45 mtr. Je zou toch zeggen dat met deze afmetingen moet het mogelijk zijn om in deze kamer een aardige modelspoorbaan te ontwikkelen.

Met behulp van Wintrack 6.0 ben ik dan ook vol goede moed aan het ontwerpen geslagen. Dat dit niet zo eenvoudig zou zijn, had ik van te voren niet gedacht. Aan de hand van het nodige naslagwerk dat ik inmiddels in huis gehaald had, heb ik goede ideeen opgedaan. Zo ben ik tot mijn eerste ontwerp gekomen.

Het eerste ontwerp

Bij het eerste ontwerp ben ik uitgegaan van een rechthoek van 3.25 x 1.10 mtr. Daarbij zou naar het raam toe de breedte toenemen tot 1.80 mtr. Nadat ik de begrenzinglijnen uitgezet had, kon ik beginnen met het verdere ontwerp.

Na een paar avonden was mijn eerste ontwerp klaar. Dit eerste ontwerp zou een aardig treinenverloop kunnen laten zien (totale raillengte 65.60 mtr).

Toch was ik echter niet tevreden over het feit dat de Bietschtal brug door de ervoor liggende sporen niet goed zichtbaar zou zijn en daardoor niet de uitstraling zou geven, die deze brug juist zo bekend gemaakt heeft.

Het tweede ontwerp

In hetzelfde grondvlak als het eerste ontwerp wilde ik de Bietschtal brug een meer prominentere rol geven.

Na twee weken knippen, plakken, opnieuw beginnen is dit het resultaat geworden.

Hoewel de Bietschtal brug hier prominenter in beeld zou zijn, was ik niet tevreden met het treinenverloop. De totale raillengte was geslonken tot 46.57 mtr. Behoorlijk ingeleverd op het eerste ontwerp. Het werd mij duidelijk dat indien ik de Bietschtal brug een prominente rol in mijn modelspoorbaan wilde laten vervullen, ik met het gekozen grondvlak niet vooruit zou kunnen.

Dus ook dit ontwerp in de prullenbak en op naar een totaal nieuw ontwerp.

Het derde ontwerp

Door het nu gekozen grondvlak kan ik in het ontstane rechthoek een mooi station situeren. In het smallere deel met de reeds eerder genoemde keerlussen krijgt de Bietschtal brug een plaats. Het eind resultaat wordt op de Bietschtal 2003 Railplan verder besproken en getoond.