info
Bedankt voor uw bezoek aan mijn website! Kom gerust nog een keer terug.

Het begin

Het maken van een railplan oftewel layout is een niet te onderschatten klus. Dit heeft meer tijd gekost dan ik op enig moment heb kunnen bedenken. Vele ontwerpen zijn gepasseerd en weer snel gewist. Toch heb ik een goed railplan kunnen maken dat mijns inziens een spannend treinenverloop laat zien, ruimte geeft voor een mooi station en daarnaast ook nog ruimte heeft voor veel bergen.

Zoals beschreven op de Bietschtal 2003 Ontwerp pagina heb ik voor het definitieve railplan gekozen voor een U-vormige modelspoorbaan. Op deze pagina beschrijf ik de verschillende delen waaruit de modelspoorbaan opgebouwd gaat worden.

Hoogte

Als basishoogte heb ik 70 cm aangehouden. Vanaf deze hoogte worden alle te bouwen railsporen opgebouwd:

Het schaduwstation

Vanuit het hoofdstation loopt een enkel spoor naar het schaduwstation. Over dit spoor kunnen treincombinaties naar het schaduwstation of terug naar het hoofdstation rijden. Het gehele schaduwstationsgebied is volledig enkelspoors uitgevoerd. In het schaduwstation zijn 4 opstelsporen, elk met een lengte van 103.2 cm, ingericht om complete, tijdelijk niet in gebruikzijnde, treincombinaties te stationeren. Ook zijn er 4 rangeersporen waarop delen van treincombinaties of losse wagens geplaatst kunnen worden. De lengte van deze rangeersporen is 1x 56.4 cm, 1x 70.4 cm en 2x 74.1 cm. De rangeersporen zijn voorzien van stootblokken.

De dalbaan

De dalbaan is een dubbelspoor dat aan de ene zijde van het hoofdstation afkomt en aan de andere zijde overgaat in een enkelspoor die aan de voorzijde onder de Bietschtal brug doorgaat en via een enkele keerlus achter de Bietschtal brug terug voert naar het hoofdstation.

Het hoofdstation

Het hoofdstation is dubbelspoors uitgevoerd. Aan de linkerzijde loopt het dubbelspoor via een bocht naar de achterzijde van de modelspoorbaan om vervolgens in een keerlus op te gaan, die uiteindelijk naar de Bietschtal brug bergbaan leidt. Aan de rechterzijde loopt het dubbelspoor via een bocht naar de dalbaan die onder de Bietschtal brug doorgaat. Tevens voert een enkelspoor aan de voorzijde naar het reeds hierboven beschreven schaduwstation. Aan de linker achterzijde van het hoofdstation voert een enkelspoor naar de locomotief verzorgingssporen en naar vier rangeersporen. Het stationsgebouw Schwarzburg neemt op het hoofdstation een prominente rol in.

De bergbaan

Vanuit de keerlus die vanaf het hoofdstation komt gaat het dubbelspoors naar de bergbaan die over de Bietschtal burg heenvoert. Na de Bietschtal brug splitst het dubbelspoor zich op in een enkelspoor dat eindigt in een keerlus. In de keerlus is een klein stationnetje waar reizigers in en uit kunnen stappen. Het stationsgebouwtje Lengmoos is hier gesitueerd.

Het complete railplan

Nu van mijn modelspoorbaan alle belangrijke delen apart zijn besproken hier een blik op het complete railplan inclusief gebouwen en bomen. De gekozen gebouwen zijn slechts voor de beeldvorming geplaatst en zijn geen afbeelding van de gebouwen die ik op mijn modelspoorbaan ga gebruiken. Ook de bomen zijn slechts voor de beeldvorming geplaatst.

3D weergave

Om een indruk te krijgen van hoe mijn modelspoorbaan er ongeveer zou kunnen gaan uitzien kan met behulp van Wintrack het ontworpen railplan in 3-d afgebeeld worden. De 3-d afbeeldingen vanuit verschillende posities bekeken worden. Hier zijn 4 statische afbeeldingen geplaatst. Deze geven een aardig beeld hoe mijn modelspoorbaan er uit kan gaan zien.